A jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket használunk...

ELFOGADOM
Kategóriák

Csontritkulás megelőzése

Sokan talán nem is gondolják, hogy a szervezet csontozata folyamatos változáson megy keresztül, - szinte állandó jelleggel épül, ugyanakkor bomlik is. Évente  az egész csontrendszer  kb. 10  százaléka  kicserélődik. Amíg a csontképzés és csontbontás folyamata  egyenlő arányban van, nincs is ezzel semmi probléma.

A baj akkor kezdődik, ha a harmónia felborul, a  bomlási folyamat  erősebb ütemű, mint az épülő tendencia. Ekkor kezdődik el a csontritkulás, latinul oszteoporózis.A csontritkulás a csonttömeg fogyását, a csontszerkezet károsodását, illetve a csontok törékennyé válását jelenti, vagyis  ez a csontok anyagcseréjének betegsége.

A csontritkulás hamarabb kezdődik, mint gondolnánk. Csontjaink a 20-as évek második felében érik el a legmagasabb sűrűséget. 30-35 év után a csonttömeg már kezd leépülni, de minden látható tünet nélkül, ezért is nevezik a csontritkulást "néma járványnak" is.  Sokáig időskori betegségnek tekintették a csontritkulást, pedig sajnos a fiatalabb korosztályt is érinti/érintheti.

Először fáradtság formájában jelentkezik,  fáj a hátunk, derekunk. Sok esetben nem is gondolunk rá, hanem másnak tulajdonítjuk ezeket a jeleket, - sokat dolgoztunk, keveset pihentünk, stb.

Hazánkban közel egymillió embert érint regisztráltan, de ennél lényegesen magasabb   a csontritkulás betegségben szenvedők száma.

Ez a betegség nagyon sok csonttörést követel, - a legsúlyosabbak

-  az évente kb.  15 - 20 ezer combnyak-törés  és  közülük, fél éven belül, minden negyedik-ötödik beteg meghal a szövődmények következtében.

- a csigolyatörés nyolcszorosára növeli a halálozási arányt

- a  csípő-környéki törés pedig hatszorosára növeli a halálozás kockázatát.

A csontok törése azonban csak az egyik probléma, a csontritkulás  miatti  fájdalom, a törések nem kielégítő gyógyulása miatt az életminőség  fokozatosan romlik, a járulékos mozgáshiány még inkább beszűkíti az élet-teret.

A csontritkulás visszafordíthatatlan, de a folyamat  lassítható. A csontritkulás kezelésének célja, hogy megakadályozzuk a további állapotromlást.

Aki pedig még nem érintett a csontritkulás betegségben, a megelőzésre nagyon fontos odafigyelnie.

Mi okozza a csontritkulást?

A csontritkulásnak számos oka lehet. Bizonyos emberek örökletesen hajlamosak a betegségre, amit az is igazol, hogy családjukban halmozottan fordul elő a kór.

Elősegítheti a betegség kialakulását:

.nem megfelelő táplálkozás, ha hiányoznak ételeinkből a csontokat támogató vitaminok, ásványi anyagok

.bizonyos gyógyszerek, - mellékhatása

.a mozgás hiánya,

.a gyakori fogyókúra, ha nem figyelünk a bevitt tápanyagok mennyiségére, minőségére

.a kevés levegőn, napfényben töltött idő,

.a kalcium- és a D-vitamin-hiánya

.magnéziumhiány

.K2 vitamin hiánya

.a hormonháztartás zavara.

Mit tehetünk a megelőzés és az állapot további romlásának megakadályozása érdekében?

Legfontosabb a szűrővizsgálatokon való részvétel, hogy legyünk tisztába állapotunkkal.

Csontsűrűség vizsgálat

Ne hanyagoljuk el a megfelelő vitaminok, ásványi anyagok pótlását szervezetünkben;

1. A kalcium ;

- fontos, mert csontok nagyrészt kalciumból állnak, "kalciumrabló" szokásaink vannak, ilyen például a dohányzás, a feketekávé túlzott fogyasztása, a tej és a tejtermékek illetve más kalcium-tartalmú élelmiszerek alacsony mennyiségű fogyasztása, valamint a szénsavas ásványvizek és a szénsavas-foszforsavas üdítőitalok túlzott kedvelése.

- nagyon fontos, de nem elegendő, szükséges hozzá a D3 és K2 vitamin

2. D-vitamin szerepe; Elsődleges forrása a bőrt érő napsugárzás

- javítja a kalcium és a foszfor felszívódását

- nélkülözhetetlen a csontrendszer és a fogazat kialakulásában

- a D-vitamin segíti a kalcium felszívódását

3. K2 vitamin nagyon fontos szerepet tölt be a csontok  működésében;

- létfontosságú annak érdekében, hogy a kalcium valóban a csontokba épüljön be és ne a vesében, érfalakon, lágy részekben stb. rakódjon le

- fontos a sejtnövekedés szabályozásában, a sejtek szaporodásában és elhalásában

- aktiválja az oszteokalcin nevű fehérjét, mely a kalcium csontokba szállítását végzi.

4. Magnéziumnak jelentős szerepe van a csontozat felépítésében

5. Rendkívül fontos a mozgás csontok karbantartása miatt  

6. Fontos, hogy étkezéssel elősegítsük a szükséges vitaminok, ásványi anyagok bevitelét, amennyire lehet, de az étrend-kiegészítők alkalmazása nem kerülhető el.

7. A napsütéses hónapokban, igyekezzünk napon lenni.

 

Ajánlatunk;

Kalcium, D-vitamin, K2-vitamin, Magnézium, Korall Kalcium  - készítményből legalább 20 féle van az Ásványi anyagok, nyomelemek, vitaminok kategóriában, az Ön szervezetének is szüksége lehet rá...

 

Anekdota  a csontritkulással kapcsolatban

Mák csontritkulás ellen

Szlovákiában több évvel ezelőtt egy egész temetőnyi sírt kellett exhumálni, mert áthelyezték azt a falu túlsó oldalára. Mindenki legnagyobb meglepetésére a csontok teljesen ép állapotban voltak, olyannyira, hogy tudományos vizsgálatot indítottak az okok felderítésére. Az eredmény egyszerre volt banális és megdöbbentő. Kiderült, hogy a helyi lakosság rendszeresen, heti 3-5 alkalommal fogyasztott étkezési mákot különböző ételek formájában, mivel épp a máktermesztés volt a falu egyik fő bevételi forrása. A további tudományos kutatások kiderítették, hogy a mák olajának rendkívül magas foszfor tartalma volt a "felelős" a kalcium hatékony felszívódásáért, és a csontokba beépüléséért. A kutatások során létrehoztak két, egyenként 20-20 fős csoportot, melynek tagjai előrehaladott csontritkulásban szenvedő nők voltak. Az egyik csoport hagyományos kezelést kapott, míg a másik napi 1-1 mokkáskanálnyi mákolajat szedett. Az eredmény mindenkit meggyőzött! A mákolajjal "kezelt" csoport valamennyi tagjának csontozata normális értéket mutatott már 12-16 hónapos kezelést követően. Tanácsom tehát: hetente 3-szor fogyasszon mákos ételeket, vagy rendszeresen alkalmazza a gyógynövény szaküzletekben is kapható mákolajat. Vigyázat! Levegővel érintkezve gyorsan avasodik, ezért mihamarabb zárja vissza a kupakot, és tegye hűtőbe! A csontritkulás megelőzésére vagy az állapot javítására ugyancsak kedvező hatású a gyógynövényboltokban kapható medvehagyma alkoholos kivonatának tartós szedése. (Bálint János)

 

Lejegyezte: Barátfalvy Irén