A jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket használunk...

ELFOGADOM
19 éve az egészségmegőrzés szolgálatában
Kategóriák

Aludj jól és maradj egészséges

Ismeri az INSZOMNIA kifejezést? Jómagam nem régóta figyeltem fel rá, pedig már a XIX. század vége felé kezdtek foglalkozni vele.

Az inszomnia álmatlanságot, tartós alvási problémát, alvás-zavart, illetve nem pihentető alvást takar.

Manapság már többet foglalkoznak vele kutatási-szinten is, mivel egyre többen panaszkodnak alvás-hiányra, mint régebben. Szerencsésebbek azok, akiknek kevesebb az alvás-igényük.

Mottó: "Aludj jól és maradj egészséges"

Életünk egyharmadát ágyban töltjük, ezért sem mindegy, hogy milyen minőségben, mennyiségben tesszük.

Napi egyharmados átlagos alvási intervallum megoszlik, ugyanis az alvás-igényünk biológiailag meghatározott, s ezen nem is nagyon lehet változtatni.

 

Hajnalban ébren

Mit okozhat a kialvatlanság?

A kialvatlanság kihat szellemi, fizikai és lelki állapotunkra is;

  • közérzetünkre
  • állóképességünkre
  • hangulatunkra
  • memória- és koncentráció zavart kelthet
  • ronthatja munka-teljesítményünket
  • fáradtságot idéz elő
  • csökkenti az éberséget, ezért megnövelheti a balesetek valószínűségét
  • szerepet játszhat a cukorbetegség kialakulásában, elősegíti a hízást, depresszió kialakulását is eredményezheti.
  • hosszabb távon hatására idegsejtek épülnek le.

Mi okozhat alvás-zavart?

  • stresszes életmód, munkahelyi gondok, magánéleti problémák 
  • lelki teher, szorongás, kiváltó oka különböző lehet
  • kedvezőtlen külső vagy belső körülmények, zaj és fény-hatások,  kedvezőtlen klíma, nem kényelmes fekhely, káros sugárzások
  • életviteli problémák, ne legyen késői étkezés, vacsoránk ne legyen nehezen emészthető étel, alkohol fogyasztást este különösen kerüljük
  • munkaidő-beosztási problémák, több műszakos munkarend miatti felborult biológiai ritmus
  • testi betegségek, éjszaka jelentkező különböző fájdalmak; mozgásszervi problémákból adódó, szívbetegség, pajzsmirigy betegség, légzőszervi vagy allergiás megbetegedések, légzés-kimaradás, fülzúgás, egyéb szervi betegségek, stb.

Az alvás szépít is;

Sokan vallják, hogy az alvás szépít. 

Abban biztos igaz a mondás, hogy az alvás eltünteti arcunkról a napi fáradtság nyomait, de ne felejtsük el este alaposan letisztítani bőrünket.

Megpihen a szemünk, kisímulnak idegeink.

Lefekvés előtti meleg fürdő szintén hozzájárul a pihentetőbb alváshoz. Lefekvés előtt csak vizet igyunk, szeszes italt nem tanácsos!

 

Mit tehetünk a jobb alvás érdekében?

Akinek betegségből eredő az alvászavara, mindenképpen forduljon szakemberhez.

Természetesen, akinek lelki eredetű, szintén javasolt szakképzett terepautát felkeresni.

Abban egyet értünk bizonyára, hogy a jó minőségű és mennyiségű alvásra mindenkinek szüksége van.

Tegyünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy biztosítsuk önmagunk részére alvásunkhoz a jó környezetet és az egyéb megfelelő életvitelt;

  • lefekvés előtt szellőztessünk ki
  • a hálószobában ne legyen túl meleg, de nagyon hideg sem
  • fényt, zajt -amennyire lehet- zárjuk ki
  • tegyük kényelmessé fekhelyünket.